Terborg - Historie van Kerkgebouw Terborg - Historie van Kerkgebouw
Eenbeukige kerk, waarvan het koor, dat 3/8 gesloten is, laatgotisch is en een plafond uit XVIII heeft. De toren werd gebouwd in 1746 door G. Ravenschot, heeft twee zandstenen ingangspoorten en wordt bekroond door een klokvormige spits met topkoepeltje. Het schip dateert uit 1844. Inventaris: drie koperen kronen (XVII) en twee wandarmen (XVII); vier zerken (XVII) in het koor. Orgel met Hoofdwerk en Bovenwerk, in 1847 gemaakt door C.F.A. Naber. Mechanisch torenuurwerk met inscriptie: VB.

Het huidige schip is in 1844 gebouwd en verving een schip uit het eerste deel van de 15e eeuw. Het schip met zadeldak heeft in de gevel steunberen met ertussen rondboogvensters. Ten slotte staat aan de westzijde van de kerk een bakstenen toren uit 1746, opgebouwd uit drie geledingen. Deze toren nam de plaats in van de toren die in 1723 was afgebrand. De ontwerper van de toren is Gerrit Ravenschot. De toren heeft twee zandstenen entrees en wordt bovenop bekroond met een torenhelm inclusief koepel.
In de kerk is een orgel aanwezig van Carl Friedrich August Naber uit 1847. De kerk is in 1966 aangewezen als rijksmonument.

Interieur in de kleur van voor de renovatie (nu groen)

Papklok
Elke avond om 21.00 uur luidt de klok van de Protestantse Kerk. Dit gebruik stamt nog uit de tijd dat Terborg stadspoorten had. De klok werd geluid voor de poorten sloten, als teken voor de bewoners om naar huis te gaan voor het avondeten. In veel gevallen aten de mensen in die tijd 's avonds pap, vandaar de naam papklok.

Meer informatie:
nl.wikipedia.org