Diaconieproject 2020/21: Het dagelijks bestaan in Zutphen

Over deze stichting: de Stichting is actief op het snijvlak van jeugdhulpverlening, sociale activering, zingeving, onderwijs en arbeid. Het Dagelijks Bestaan heeft als doel jongeren tussen 14 en 27 jaar een kleinschalig leer- en ontwikkeltraject te bieden en hen te begeleiden op de weg terug naar onderwijs en/of werk en/of (langdurige) hulpverlening.
Stichting Het Dagelijks Bestaan te Zutphen is opgericht in 2008 vanuit een particulier initiatief van kunstenaar Karel Overbeek en pedagoge An de Cock. In de loop van de jaren is rondom de jongeren een groot sociaal netwerk ontstaan. Alle betrokkenen bij Het Dagelijks Bestaan zijn onderling verbonden door het maatschappelijke doel van de stichting. Zingeving staat voor iedereen centraal: jongeren, medewerkers, vrijwilligers en vrienden. Het sociale netwerk van Het Dagelijks Bestaan staat bekend om zijn openheid en gastvrijheid. Iedereen die wil bijdragen is welkom!
Een aantal van de jongeren, maximaal 12, leeft in de woongemeenschap van Het Dagelijks Bestaan. Een aantal andere jongeren komt overdag naar Het Dagelijks Bestaan voor het groepsprogramma en de werkplaatsen. Hier kunnen jongeren vaardigheden ontwikkelen en in een veilige omgeving kennismaken met een ambacht. De mogelijkheid bestaat om een kwalificatie of een diploma te behalen. Het doel is om daarna een passende vervolgplek in te kunnen nemen in de samenleving.
Het project in Zutphen trok onze aandacht omdat hier een flinke groep jongeren, die in een moeilijke fase van hun leven zitten, als groep opgevangen wordt en met veel verschillende activiteiten, zoals ook hulp bij schoolvakken, de weg naar een normale levenssituatie weer kunnen vinden.
Vandaag was voor ons de derde keer dat we op bezoek waren. In de afgelopen weken hebben we onze plannen besproken met de landelijke CCBB - de organisatie die kijkt of we verstandig met onze gelden omgaan – maar ook onze kerkenraad die ons plan steunde. Nu hebben we de overeenkomst getekend. Dit houdt in dat in het hoofdgebouw nu het werk voor de nieuwe keuken echt kan beginnen: kabels en leidingen aanleggen, de vloer storten die aan de eisen van hygiënisch en veilig werken met voldoen en de definitieve keukenapparatuur bestellen en installeren.
Enkele foto’s illustreren dat het werk aan dit erf nog in volle gang is en de opbouw betekent ook voor de jongelui: handen uit de mouwen en aanpakken.
We hebben afgesproken dat in de loop van volgend jaar Ingrid Rebel van de stichting bij ons een presentatie komt geven van het werk van deze club. Het team is heel dankbaar voor onze steun en men doet graag iets terug.

Bart Visscher